Blokken bij specifieke PagEd pagina's  Naar boven

• Ik ben momenteel bezig met Zikula 1.02 en PagEd 1.10.
    Nu wil ik voor specifieke PagEd pagina's, laten we zeggen met ID = 10 dat alleen daar een nog te definieren blok komt te staan die alle info van een bepaalde categorie kan tonen.

Nu kan je met de basic functies van Zikula het wel definieren aan PagEd, maar ik wil dat het blok alleen getoont wordt op de PagEd pagina ID = 10.

Nu heb ik wel gezien dat je nog een aantal andere zaken kan specificeren, echter kan ik niet duidelijk herleiden hoe ik deze in moet vullen. Het gaat om de volgende velden:

Functie type(n)
    Functie
    Eigen Argumenten

Iemand die mij hierin wat duidelijkheid kan verschaffen? Of eventueel andere suggesties kan opperen??

Reden dat ik overigens PagEd gebruik is omdat pagesetter/pagemaster ook nog niet geheel geschikt is voor zikula.. :( (Althans, zover ik ondervonden heb)

• Hier werkt Pagesetter prima onder Zikula, en PageMaster is juist alleen geschreven voor Zikula (werkt niet onder eerdere versies). Maar dat terzijde (je hebt immers al veel ervaring met PagEd, dus waarom niet gebruiken als het werkt).

Met een slag om de arm: PagEd is volgens mij nog niet API-compliant, dus ik hoop dat onderstaande werkt:

Voeg het gewenste blok gewoon toe aan je Blocks module en activeer hem, zodat hij op iedere pagina op de juiste plek te zien is. Ga vervolgens naar de instellingen van dat blok (de optie 'bewerken') en klik je in de fieldset 'Blok plaatsings filter' op de link 'Klik hier om geavanceerde blok positie opties te tonen/verbergen'.

Zet een vinkje bij PagEd, en onder de modulelijst de volgende gegevens:
    Code
    Functie type(n)    user
    Functie            main
    Eigen Argumenten   page_id=10

Dit is meestal te herleiden uit de volledige URL:
    index.php?module=PagEd&page_id=10
    : als er geen 'type' in de url staat, is deze 'user'
    : als er geen 'func' in de url staat, is deze 'main'
    : het eigen argument is hier dus page_id=10
    Wellicht werkt het ook als je de Functie type(n) en de Functie leeg laat. Dan zou dit blok overal in de PagEd module getoond worden bij page_id=10. Test maar even.

Maar voor de homepage heb ik nu middels Pagina's een pagina gemaakt welke ik op de homepage wil hebben. In de instellingen heb je dezelfde structuur en kan je op deze manier een pagina definieren.

Echter, het probleem is alleen dat dan blokken niet getoond worden.. :(
    In de URL kom dan namelijk niet die volledige URL tevoorschijn. (Mogelijk dat dat een reden is ofzo.)

In ieder geval hier de homepage (http://www.deno...ers.nl/test/)
    En hier als je naar de pagina browsed via de module Pagina's (http://www.deno...odule=Pagina's&func=display&pageid=1)

Het gaat om de 2 centre blokken dus,. (paged nieuws en forum Topics)
    Het gaat dus eigenlijk op dit moment alleen nog om hoe ik blokken alleen op de homepage te zien krijg. :/

bewerkt door: ursel, 16 nov, 2008 - 10:19

• Vele wegen naar Rome:

Belangrijkst hier is dat je dus eigenlijk een custom startpagina aan het maken bent! Dat kun je ook rechtstreeks in je theme specificeren, door de home.htm-pagina aan te passen aan je wensen. Deze template is (standaard) te vinden in themes/JouwTheme/templates/modules/home.htm

Dan zijn er twee manieren:
    1. Je maakt in de blocks module een aparte blockpositie aan, en die nieuwe blokpositie roep je alleen aan op je homepage.
      Voordeel hiervan is dat je nog steeds via de admin volgordes van blokken en dergelijke aan kunt passen of toe kunt voegen, zonder dat je templates hoeft te wijzigen naderhand. Wijs ze toe aan de speciale blokpositie, en ze zijn zichtbaar op je homepage. Let wel, de standaard blokoutput wordt gebruikt, dus titels en dergelijke zijn gewoon zoals je ze verwacht
    2. Je roept rechtstreeks de betreffende blokken aan in je htm file.
      Voordeel hiervan is dat je de blokken alleen maar hoeft aan te maken en volledige vrijheid hebt in wat je van dat blok wilt tonen (titel, inhoud, enzovoorts). Ze hoeven zelfs niet actief te zijn... Nadeel: De blokken moeten wel bestaan!

Ik denk dat in jouw geval optie 1 het makkelijkst is, maar voor de volledigheid de oplossingen.
    1. Maak in de Blokken-module een nieuwe blokpositie aan, met als naam bijvoorbeeld "homepageblokken". Wijs dan alle gewenste blokken aan deze nieuwe positie toe, door de net aangemaakte blokpositie weer te bewerken (gebruik 'sleur en pleur'). Sla de blokpositie opnieuw op.
      Open dan de 'themes'-directory op de server en blader naar de directory 'JouwTheme/templates/modules'. Bewerk de home.htm template, en op de plek waar je je blokken wilt tonen, zet je
      Code
      <!--[blockposition name=homepageblokken]-->
      . Sla het bestand op, en leeg eventueel je theme-cache en gecompileerde templates in Zikula Theme Beheer
    2. Definieer eerst het block (als 'ie nog niet bestaat) en maak deze aan in de Blokken module. Mag eventueel inactief zijn zodat 'ie niet ergens anders op de site wordt getoond. Onthoud het id van dit block (is in de url te zien als je het block bewerkt:
      Code
      ... &func=modify&bid=xx
      . Open vervolgens het home.htm bestand en voeg, op de gewenste plek, de volgende code in:
      Code
      <!--[pnblock bid="xx" title="Eventueel een aangepaste titel"]-->

Dit is in ieder geval een manier om het te bewerkstelligen. En zo zit je ook niet vast aan de pageid voor de homepage (je kunt dus heel makkelijk ook even een andere pageid op je startpagina zetten, zonder je blok-instellingen aan te hoeven passen, of zelfs een PagEd pagina aanroepen toch?), maar zo heb je dus blokken aangemaakt speciaal voor de homepage.

Deze lijst is gebaseerd op gebruikers die de afgelopen 10 minuten online waren

Taal

Preferred language