Inschrijvingen in PN / Zikula  Naar boven

• Beste,

Ik open een onderwerpje omdat ik met een vraagje zit ivm de mogelijkheden van PN / Zikula. Omdat ik niet meteen een module ken die dit mogelijk maakt, zal ik proberen te beschrijven wat we zouden willen realiseren...

We zouden met onze jeugdbeweging een soort van inschrijvingsmodule willen hanteren...
    De bedoeling zou zijn dat de leden zich voor het zomerkamp in een van de vier groepen (gerelateerd aan ons thema) zouden inschrijven...
    De plaatsen voor elke groep zijn echter beperkt. Er zou dus een limiet op moeten komen staan...

Ik zal proberen te schetsen wat de situatie zou moeten zijn:

* De leden registreren zich op de site
    * Ze gaan naar de inschrijvingspagina
    * Hier staan de beschrijvingen van de vier groepen
    * Daar selecteren ze eerst hun afdeling in de jeugdbeweging en vervolgens de groep waartoe ze op kamp willen behoren (met een dropdown list ofzo)
    * Hierna drukken ze op bevestigen, waarna ze de volgende boodschap krijgen:
    a) Inschrijving gelukt, u behoort nu tot groep XXX
    b) Helaas, deze groep is al vol, schrijf je opnieuw in bij een andere groep.

Per groep (voor het kamp) zouden dus maar een X aantal leden van elke afdeling (die tijdens het jaar al bestaan) zich mogen inschrijven.

Bovendien zou ik daarvan uiteraard de resultaten moeten kunnen zien, en zou de inschrijving voor de rest van de leden geheim moeten blijven (ze kunnen met andere woorden niet zien waar hun vriendjes zich ingeschreven hebben...)

Het is waarschijnlijk veel gevraagd en ingewikkeld uitgelegd, maar zou het mogelijk zijn om iets gelijkaardigs te regelen met Zikula? Of moet je hiervoor al aardig wat kennen van php en dergelijke?
    En, indien dit laatste het geval is, zou een dergelijke php pagina gecombineerd kunnen worden met Zikula?

Alvast bedankt voor jullie tijd en (een hopelijk) antwoord!

Met vriendelijke groet,

Dwerg.
  • Ik denk dat je misschien wat verder komt door dit draadje te lezen. Daar wordt ook gezocht naar een module om formulieren in te laten vullen. Wellicht dat dit al aan je wensen voldoet, ik heb alleen geen ervaring met deze module. Ook weet ik niet hoe makkelijk de gegevens weer uit de database te halen zijn.

Ik zal die thread eens grondig doorlezen en zien of ik met de voorgestelde modules iets ben ;)
    Hopelijk vallen die verschillende mogelijkheden makkelijk uit te testen zonder dat iemand deze pagina's kan zien...
    Het zou immers nog een tijdje geheim moeten blijven :)
  • Ik heb Surveymanager geïnstalleerd, maar voor ik ermee aan de slag kan, moet ik dit doen:

There are two group permissions you need to set before you start using SurveyManager. They do not necessarily need to go in the order listed here, nor do they need to be the 1st and second rules in your permissions list. #1 should be pretty high up there, though - I usually put it right under the Administrator group rules.

1. All Groups SurveyManager::Admin .* None
    (This bars all groups from seeing your administrative interfaces. This should go below the rule that gives members of your administrative group Admin rights on everything.

2. All Groups SurveyManager::(Response|Datum) .* Add
    (This lets all users, including Unregistered, enter responses to the survey)

Rule #1 is especially important, since most PostNuke sites run with All Groups given Read access on .* (everything). If you mess up and forget this rule, unregistered users will be able to see the top-level administrative interfaces. (They won't be able to change anything, since they don't have Add, Edit or Delete access, but it's still a bit embarrassing if your administrative interfaces end up indexed on Google. Don't let this happen to you.)

Ik snap echter niet goed waar / hoe dit moet gebeuren. Zou iemand dit kunnen verklaren aub? ;)
  • De eerste aan wie ik dit vraag op het forum: Heb je Zikula of PostNuke? :)

Ik denk dat je sowieso wat basis info over het krachtige permissie systeem kan lezen op de documentatie wiki op zikula.org. Een waardevolle tip staat als eerste reactie onder dat artikel: lees rechen van onder naar boven.

Als dit helderheid schept denk ik dat je veel verder komt met bovenstaande instructies.

Verder:
    Code
    Alle Groepen | SurveyManager::(Response|Datum) | .* | Toevoegen
    behoeft misschien wat duidelijkheid: Dit betekent dat iedere groep rechten heeft om een Response toe te voegen. Deze regel dient in ieder geval ergens boven Gebruikers / .* / .* / Reactie te staan. Anders geef je (van onder naar boven) eerst rechten om iets aan SurveyManager toe te voegen, maar vervolgens ontneem je die rechten door alle gebruikers Reactie-rechten te geven op alle bestaande modules. Dan heb je je rechten regel teniet gedaan.

Probeer zelf uit te vogelen waar de regels moeten staan, en kopieer / plak eventueel je rechten tabel hier op de site, da's makkelijker meekijken.

Nu denk ik wel dat ik niet helemaal opnieuw ga updaten zo vlak voor het kamp, en wel om verschillende redenen:

1) Ik zit eigenlijk nog steeds midden in de examens
    2) Daarbij komt dan de kampvoorbereiding
    3) Ik zou niet willen riskeren van vlak voor het kamp iets fout te doen met de site en daardoor belangrijke informatie e.d. te verliezen ;) Nu weet ik wel dat van alles een backup kan gemaakt worden, maar misschien herinner je zelf nog hoe moeizaam ik vorige keer alles weer aan de praat heb gekregen? ;)

Alvast bedankt voor de hulp, ik ga de Wiki eens doorlezen...
    Het probleem is voornamelijk dat ik niet goed begrijp waar en hoe ik die permissies moet aanpassen :)

Edit: net gevonden waar ik het moet aanpassen enzo (domme ik :D)
    Nu alleen nog op een correcte manier de juiste regels zien in te voegen...

bewerkt door: Dwerg, 16 jun 2008 - 23:01
  • Ik zou ook niet eisen dat je nu gaat upgraden, haha. Denk je dat wij in 1 week over zijn? :)

Maar sta niet te kijken als er in je adresbalk ineens zikula.nl staat ;) Advies is wel atijd om de laatste stabiele versie te gebuiken. Over een tijdje zullen we ook geen .764 ondersteuning meer geven (0.7x End Of Life), maar dat duurt nog wel even hoor.

Succes!

Klikken voor de afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp!
  • Er scheelt wel wat ja...

Zoals ik zei je moet van onder naar boven lezen. Doe ik dat bij jou, dan zie ik:

7. Ongeregistreerde gebrikers mogen helemaal NIETS zien (kunnen ze wel inloggen? icon_wink )

6. Alle groepen gebruikers hebben alle leesrechten

5. Alle groepen gebruikers hebben rechten tot reageren

==> Deze regel maakt regel 6 overbodig! Als je mag reageren, mag je zeker ook lezen! Het kan geen kwaad, maar het heeft ook geen meerwaarde.

4. Alle groepen gebruikers mogen onbekende instanties van het component SurveyManager::Response gaan toevoegen

==> Prima, maar je hebt geen instantie opgegeven. Voer bij instantie eens .* in. Dan mogen de gebruikers alle surveys invullen

3. Het menu met de naam 'Admin' mag niemand zien

==> Als het hele menublok met titel Admin (ik neem aan dat je zo'n menublock met allemaal menu-items hebt aangemaakt?) niet getoond moet worden, dan dient de regel Admin:: te bevatten, met twee maal een :

2. Beheer voor Surveys aan niemand toegestaan.

==> Zie hierboven, er is geen instantie opgegeven. Ook hier kun je dus .* invoegen.

1. Admins mogen alles, en alle andere beperkende regels vervallen.

Hoop dat het iets duidelijker is

Alle andere regels stonden zo al en heb ik 'geërfd' van de vorige webmaster ;)
    In principe ben ik nu dus klaar om de surveys uit te testen, niet?
  • Ok, de surveys blijken te werken en ik kan de antwoorden laten mailen naar het adres van onze jeugdbeweging.

Het andere dat ik graag had willen doen, lijkt me echter niet mogelijk...
    Ik probeer te kijken of het rechtstreeks kan gelinkt worden aan een database ofzo... Met andere woorden: bij het invullen van de "enquête" krijg je nu gewoon een bedankingspagina te zien.
    Ik zou willen proberen om deze pagina te koppelen aan de resterende plaatsen, zodat je de melding krijgt om opnieuw in te schrijven als de clan al vol is...
    Maar of dat gaat lukken, weet ik niet...

Deze lijst is gebaseerd op gebruikers die de afgelopen 10 minuten online waren

Taal

Preferred language