Connectie met de database  Naar boven

Ga naar pagina: 1 - 2 [+1]

• Postnuke 0.750 gold
    IIS 5.1 (en 6.0 lees verderop)
    PHP 4.4
    MYSQL

Ik zit met de volgende uitdaging. Ik ben een heel eind gekomen met google en zoeken in dit forum maar kom er net niet helemaal uit. Het kan ook zijn dat ik het onmogelijke probeer.

Ik heb intern 2 webservers en momenteel maar 1 IPadres (van de provider) De tweede webserver heb ik nodig omdat op mijn hoofdserver een ander pakket draait die conflicten zou kunnen geven met mysql dus ik heb een tweede server ingericht waar ik mijn PN site op heb geïnstalleerd en dit werkt (intern) perfect. Uiteraard wil ik ook dat mijn site van buiten te benaderen is dus heb ik een subdomein doorverwezen naar mijn extern IPadres. Op mijn hoofdserver heb ik middels IIS en DNS het subdomein laten doorverwijzen naar de 2e webserver wat ook perfect gaat alleen komt er nu de welbekende "error in database connection"

Ik denk dat ik de oorzaak wel weet. In de config.php staat de verwijzing naar localhost (of 127.0.0.1). Doordat ik de doorverwijzing maak naar de share op de andere computer (zo heb ik hem doorgelinkt in IIS) blijft hij op de hoofdserver en zoekt daar naar de localhost.

Ik ben de hele middag bezig geweest het internet af te zoeken maar ben nog geen oplossing tegengekomen. De oplossing die voor de hand ligt is het wisselen van server(in de verwijzing van mijn modem) maar dat is geen optie.

Mijn hoofdserver is een windows2003 SBS met IIS 6.0 en PHP 4.4
    Mijn 2ew server is een XP machine met IIS 5,1 PHP 5,01

Als iemand wat weet heel graag.

Alvast bedankt

PS ik weet dat er een aantal mensen een hekel aan IIS hebben, maar in sommige netwerken is dit alleen beschikaar.
  • Ik begrijp dat je hoofddomein èn subdomein bereikbaar zijn via je externe IP adres op standaard poort 80, en dat deze beide worden geforward naar je win2003 IIS server. Daar heb je lokaal een DNS instelling toegepast die vertelt dat aanvragen voor dat bepaalde subdomein moeten doorgestuurd naar een netwerk share via windows.

Ik neem aan dat je MySQL ook op de tweede server hebt geïnstalleerd? Als daar naar 127.0.0.1 gezocht wordt, moet dat geen probleem opleveren lijkt mij.

Ik denk dat inderdaad het doorverwijzen naar een netwerkshare dus de mist in gaat... Of met het feit dat postnuke een FQDN nodig heeft, al lijkt het erop dat je dit middels dat doorsturen naar een netwerk-share wel hebt geregeld. Zelf heb ik geen idee hoe IIS (5 of 6) werkt, ik heb mijn machientje met windows XP aan de praat met apache / php / mysql.

Is er geen mogelijkheid om in je router al aanvragen op subdomeinniveau te regelen ipv op de eerste server? Mijn router kan dat alleen op basis van poorten, niet op domeinen.

Ik heb je niet veel geholpen, hoop dat je er uit gaat komen.
  • Teb,

Nee inderdaad niet echt geholpen, maar je denkt wel mee. Dat stel ik zeer op prijs.

Mijn router werkt ook alleen maar op basis van poorten. Ik denk dat ik gewoon even gedult moet hebben. Binnenkort komen er een aantal externe IP adressen die vrij komen en dan zou het moeten kunnen. Ik blijf er echter alleen bij dat er in de aanroep naar de database wat fout gaat als ik het via een andere server laat lopen. Als ik namelijk even in mijn router de poort 80 naar mijn 2e server laat doorverwijzen werkt het wel.
  • Heb je MySQL nou ook lokaal op die postnuke kast geïnstalleerd? Of roept postnuke MySQL op op een andere server?

• Nadeel is dat ik geen idee heb hoe al het verkeer wordt doorgestuurd naar de goede server via IIS. Ben bang dat ik je daarbij in het diepe moet gooien. Ik heb wel alles met windows draaien, alleen onder apache, en die werkt verder met virtual hosts. Daar zou ik extra doorverwijzingen kunnen maken naar andere IP-adressen.

Weet je zeker dat alles in de config van apache, php, mysql en postnuke ook zó staat ingesteld dat het subdomein wordt gezocht? Kijk dat nog even voor de zekerheid a. En dat poort 3306 niet lokaal geblocked wordt door een firewall ofzo.

• Is volgens mij gezegd hierboven, poort 80 wordt geforward naar het lokale IP van de IIS server. Die laat een subdomein doorverwijzen (lokale DNS) naar een share op het netwerk, een ander lokaal IP, waar Postnuke op gehost staat.

Hostheaders gaat mij te ver, go 24_7_addict!

Hostheaders zou een optie zijn. Het is alleen niet iets wat je even tussendoor kan doen maar even voor moet zitten. Ik betwijfel alleen of het met IIS 5.1 (wat op de 2e server daait) gaat lukken. Ik zal de tutorials voor hostheaders er even op naslaan. Als het lukt laat ik het wel even hier weten.
  • Waarom draai je de site en mysql op 2 verschillende servers? Is het niet makkelijker om dit op dezelfde server te zetten?

Als je dit gedaan hebt dan zou je in IIS 6 een doorverwijzing kunnen maken (doormiddel van een hostheader) naar je IIS 5 server. Daar heb je dan EN de site EN mysql draaien. Het zal nooit een elegante oplossing worden want om 2 webservers op eenzelfde extern ip over poort 80 te sturen blijft een probleem. Is het niet makkelijker om ergens een stukje webspace te huren en daar alles op te zetten?

• Ik dacht dat MySQL samen met de site, php en IIS 5.1 op server 2 stond, en IIS6 met php zonder MySQL op server 1. Poort 80 wordt doorverwezen naar lokaal ip van server 1, en die heeft een doorverwijzing voor een bepaald postnuke-subdomein naar een share op server 2. Die share zorgt volgens mij voor problemen, want intern (lokaal) doet alles het wel.

Dat is wat ik had begrepen... maar kan het niet herproduceren, en mijn kennis over IIS is nul.

Daarnaast heb ik hier op mijn werk een webserver waar de site van het bedrijf op draait. Werkt ook perfect.

Ik heb 1 IP adres (extern) en via mijn modem/ router wordt al het verkeer wat op poort 80 binnenkomt naar de 1e server gebracht. Dit werkt perfect.

Nu heb ik op die 1e server de dns aanstaan en via IIS wordt er verbinding gemaakt met de postnuke server. De doorlink werkt alleen dan krijgt de de error in database connection.

Ik hoop dat ik het nu duidelijk heb gemaakt enne jongens dank voor het meedenken he :wink:
  • 24_7_AddictIs het niet makkelijker om ergens een stukje webspace te huren en daar alles op te zetten?

Als het goed is is binnenkort dit probleem uit de wereld maar ik kan er nooit tegen als iets niet lukt.

Ik krijg binnenkort een nieuwe provide voor office DSL en daarbij ook 8 externe IP adressen maar het moet toch mogelijk zijn. Als ik binnenkort tijd heb ga ik hostheaders proberen.

Thanx
  • Ik zou het eens op forums.postnuke.com proberen, het aantal iis goeroes hier is toch wat laag om je efficient te helpen. Ik denk nog steeds dat het bij die share fout gaat.

Suc6 en laat het ons weten.

Ga naar pagina: 1 - 2 [+1]

Deze lijst is gebaseerd op gebruikers die de afgelopen 10 minuten online waren

Taal

Preferred language