Ik ben bezig met een nieuwe site.
Deze is heeeel eenvoudig in opzet.
Bovenin logo met zwarte balk.
Links menu met maar een paar items, rechts een bruine balk.
That's it. Het komt van een bestaande website af, welke nu omgebouwd moet worden naar postnuke.
Na al dit inleidend geneuzel mijn vraagje.
Hoe kan ik het beste het Xanthia theme opbouwen?
Is er iets van een stappenplan, of hoe bouwen jullie zoiets op?
Ik kan wel weer een copie maken van een bestaande en hier de nodige zooi uitslopen, maar is er iets van een template ofzo?
Xanthia theme
-
- Rang: zHelper
- Laatst gezien: 06.01.09
-
- Rang: Site Admin
je kan de xExtraLite theme nemen van Mark West (http://www.markwest.me.uk/). Meer basic kan je niet gaan zonder functionaliteit te verliezen, denk ik.
- Laatst gezien: 09.03.12
ExtraLite is een goede basis. Maar als je meteen een Xanthia theme wilt bouwen (met als voordeel gebruik van caching en bijvoorbeeld ook short url's) heb je wat anders nodig.
De template die PN hiervoor heeft bedoeld is met de installatie meegeleverd, en heet pnDefault. Echter, misschien dat het verstandiger is om een kant-en-klare Xanthia template van het internet af te halen die het dichtste in de buurt komt van jou lay-out. En die inderdaad aanpassen.
De nodige zooi eruit slopen is dan een directe bijkomstigheid, maar dat heb je met pnDefault ook.
Het kost even tijd, maar dan heb je ook wat.
Zal eens kijken of ik iets van een stappenplan kan documenteren, dat laat ik dan wel weten. Begin hier mee:
- Zoek de meest interessante Xanthia theme en installeer die op je website.
- Activeer die theme en sla de volgende gegenereerde html pagina's op: de startpagina (met 3 kolommen en de korte nieuwsitems) en een volledig nieuwsartikel, (twee kolommen en zowel de korte als de lange). Doe dit wel als je als admin ingelogd bent.
- Die html pagina's zo bewerken dat ze min of meer hetzelfde stramien gebruiken (dit is je basis voor master.htm en home.htm), gebruik eventueel een WYSIWYG editor als Dreamweaver / FrontPage oid.
- Houdt meteen je stylesheet goed bij!
- Dan ga je in de broncode de pnRender-tags toevoegen op de plaatsen waar in eerste instantie dynamische inhoud stond.
- Tenslotte opsplitsen naar de verschillende blokken en templates. Zie hiervoor de Xanthia handleiding op docs.postnuke.com.
- Tenslotte alle kleuren en dergelijke in xanitit.php bijwerken, gewoon uit het voorbeeld overnemen. Ik weet ook niet precies welke kleur waar gebruikt wordt.
Of dit de makkelijkste manier is weet ik niet, zo heb ik het gedaan. Als bijkomend voordeel dat ik nu precies weet wanneer er welke zone, welk blok en welke file wordt aangeroepen. Je bent nog wel ff bezig hoor, duik er gewoon in, de enige manier om er achter te komen hoe wat werkt. -
ok tnx.
Ik ga het eens proberen.
Nog een vraagje. Als ik de site op nederlands zet krijg ik als ik vanuit het Xantia menu in wil de foutmelding:
Parse error: parse error, unexpected T_STRING in /var/www/serumsefiste/2005/PostNuke-0.750/html/modules/Xanthia/pnlang/nld/admin.php on line 116
In het engels doet ie het goed. Wat kan het zijn? -
Open het bestand die hij aangeeft admin.php), en ga naar regel 116. Daar staat:
Maak hiervan:
Die apostrof bij thema's geeft de foutmelding. -
- Rang: Support Team
- Laatst gezien: 02.07.11
Zal ik jou stappen plan komend weekend even gaan testen dan..
Ben zelf into theming, dus kijken of ik eruit kan komen. :)
Iig is de theme welke ik gebruikt heb min of meer ook een bestaand theme. Dit is helemaal omgetoverd door de bestaande Files aan te passen. Zitten nog een aantal zaken welke aangepast dienen te worden, maar al met al mag ik geloof ik niet klagen.. :)
Ja, doe dat! En, als je het toch gaat testen, sla meteen aan het documenteren... ;) Dan kunnen we misschien samen een puik artikeltje regelen over hoe een theme omgezet moet worden naar Xanthia.
Er bestaan dacht ik ook proggies of websites voor die het voor je doen, staat me bij. Alleen geen ervaring mee.
tnx voor het oplossen van de foutmelding.
Nog een vraagje over het menuutje aan de linkerzijde van zeer veel postnuke sites.
Waar kan ik aanpassen dat er geen stippen voor de items staan maar afbeeldingen?
Ik neem aan dat dit ergens in het css moet gebeuren, maar waar?
.menu-middle-left?
Zoiets moet toch de toevoeging zijn:
list-style-image: url(../images/plaatje.gif); -
Dan zul je (in 0.750) handmatig de php Files van postnuke moeten veranderen, ze maken nu namelijk gebruik van ·. Zie regel 397 in /includes/blocks/menu.php. Is alleen niet te adviseren, bij upgrades zul je het weer opnieuw moeten doen. Dus documenteer altijd alles als je iets in de core-php files verandert!
Bij versie 0.760 hebben ze de middots vervangen door lijsten, en dan zou je het wel middels de stylesheet kunnen doen. Even wachten op de officiele release van 0.760 is misschien te adviseren.
Wellicht dat er modules bestaan die een uitkomst bieden, dan maak je ook niet meer gebruik van het menu systeem in de core van PostNuke. Daar heb ik geen ervaring mee.
Suc6
- Laatst gezien: 02.07.11
Deze zijn er wel degelijk en te vinden op www.postnuke.com
Ik heb nu een html blok aangemaakt en daar de code in gedumpd.
Werkt ook.. :P -
Ho mensen: xExtraLite is de Xanthia versie van ExtraLite, met caching etc..
x-je over het hoofd gezien... xqz me!
Ik heb momenteel mijn theme aangepast en erin gekregen.. :P
Ik zit alleen met één probleempje. Op de startpagina wil ik een stukje php code aanroepen zodat ik een tellertje (bbclone) kan bijhouden voor gebruikers aantallen. Hoe kan ik een stukje php code in de templates zetten? Aangezien de templates alleen maar .htm bestanden zijn. Moet ik hier een tag ofzo invoeren waar ik elders de code van defineer? -
<offtopic> de tijd van het forum klopt niet.. Loopt een uurtje voor</offtopic>
- Gemodereerd door :
- Support
Gebruikers aanwezig
Deze lijst is gebaseerd op gebruikers die de afgelopen 10 minuten online waren

Reacties